BØGER
Barndomspædagogik i dagtilbud: Daniela Cecchin red. Akademisk Forlag, 2015
Du kan læse forordet som bladrebog og pressebrevet fra Akademisk Forlag her.
Antologien er illustreret med billeder af Simon Cecchin Birk Photography
Pædagogfaglig ledelse: Daniela Cecchin og Mikael Wennerberg Johannes red. BUPL, 2008
- Pædagogfaglig ledelse er et nyt begreb, der beskriver ledelse af pædagogiske institutioner i et professionsfagligt perspektiv. Pædagogfaglig ledelse sammentænker ledelsesteori med pædagogisk viden og erfaring i en pædagogfaglig optik.
- En pædagogfaglig optik er den særlige tilgang, som pædagoger i kraft af deres pædagogiske viden og erfaringer anvender i arbejdet med en pædagogisk opgave. Når man sætter ledelse og pædagogik sammen er de fire ledelsesdiscipliner ikke længere neutrale størrelser, men farves af den pædagogfaglige optik og bliver til ledelse af:
- dynamiske forandringsstrategier
- pædagogisk arbejde
- økonomiske og administrative forhold
- pædagogiske arbejdsfællesskaber
Bidragydere:
- Inge Schou Larsen
- Daniela Cecchin
- Mikael Wennerberg – Johansen
- Ole Fogh- Kirkeby
- Pernille Hviid
- Klaus Majgaard
- Karen Lisa Salamon
- Peter Dahler Larsen
- Cristian Lima
- Lars Olsen
Pædagogisk set: Daniela Cecchin og Maja Røn Larsen. BUPL 2006
- Billedbog som viser, beskriver og begrunder pædagogers arbejde med børn i daginstitutioner og fritidsinstitutioner. Billederne er taget i forskellige situationer, hvor pædagogerne har givet input til de mange fortællinger.
- Bogen udtrykker derfor mangfoldigheden i det pædagogiske arbejde med børn, men dokumenterer samtidig de fælles træk ved pædagogikken. Bogen viser vigtigheden af at anerkende institutionernes samfundsmæssige betydning og give pædagogerne de bedste muligheder for at leve op til deres opgave.
Pædagogiske forbindelser. Kontinuitet mellem børnehave, skole og fritidsordning: Daniela Cecchin og Inge Schoug Larsen, BUPL 2002
- Overgangen fra en institutionstype til en anden er en udviklingsmæssig udfordring for barnet og en metodemæssig udfordring for de professionelle voksne. Det handler om skabe mulighed for kontinuitet i barnets institutionsliv. Bogen handler om hvordan man tilrettelægger en sammenhængende, meningsfuld og tryg overgang for børnene.
Liv og læring – i pædagogiske kontekster Daniela Cecchin og Else Sander red. BUPL, 1999
- Pædagoger deltager i og drager omsorg for børn og unges udvikling og læring. Udvikling har længe været et centralt begreb i det pædagogiske arbejde for børn og unge. Læring er først kommet på dagsorden i de senere år.Læring handler om at opnå viden og kunnen, holdninger og værdier og er grundlaget for børns livskompetencer.
- Livskompetencer omfatter en en bred vifte af dagligdags erfaringer og viden i relation til at kunne fungere sammen med andre i et konkret, socialt og kulturelt rum. Det er kompetencer, som knytter sig til samvær, kommunikation, empati, nærhed, omsorg og leg.
- Artiklerne i antologien, som er skrevet af danske og internationale forsker og eksperter, er kædet sammen af illustrationer fra et kunstprojekt om børns drømme på et fritidshjem i Allerød.
Bidragydere:
- Kjeld Fredens
- Henning Rye
- Inger Bernth
- Torben Hangaard Rasmussen
- Roseanna Bourke
- Anne Maj Nielsen
- Ivy Schousboe
- Malcolm Reed
- Daniela Cecchin
- Gampietro Lippi
- Chris Christensen
- Matti Bergström
- Luna Panduro
Pædagogens kompetencer: Daniela Cecchin og Else Sander red. BUPL, 1996
Antologi om pædagogens forskellige kompetencer i relation til:
- barndommen
- modernitetens pædagogik
- pædagogen i det hypermoderne samfund
- daginstitutionerne i uddannelsessamfundet
- børns identitetsdannelse
- risikobørn med særlige behov
- den nye faglighed og
- den kompetence pædagog.
Bidragydere:
- Sven E. Pedersen
- Lilli Zeuner
- Arne Mortensen
- Steen Larsen
- Grethe Kragh Müller
- Anton Niemann
- Laila Vang Andersen
- Peter Ø. Andersen
- Søs Bayer
- Pernille Hviid
- Dion Sommer
- Daniela Cecchin
Den “Integrerende Baggrund” – Kompleksitet og integration i pædagogisk arbejde med børn: Daniela Cecchin, Forlaget Børn og Unge 1996
Den Integrerende Baggrund – Bogen er udsolgt fra forlaget
ARTIKLER
- Om at understøtte børns udvikling, læring og dannelse i skole og fritidsinstitution, Daniela Cecchin i Mogens Sørensens antologi: Skole- og fritidspædagogik. Akademisk Forlag, 2015
- En pædagogik i børnenes spor i Daniela Cecchin: Barndomspædagogik i dagtilbud, Akademisk Forlag, 2015. Læs uddrag
- Fordybelse i leg og kreativitet i 0-14, nr. 5, Udviklingsforum 2014 Læs artiklen
- Leg og skabende pædagogik: Daniela Cecchin, i: Børn, kunst og kultur i en hverdag der dur. Kulturstyrelsen, 2013 Læs artiklen på s. 5
- Rum til udvikling af livsduelighed, Daniela Cecchin: DCUM, 2013
- Med legen som inspiration. Fra børnenes spor til pædagogiske læreplaner, i: Grethe Kragh-Müller mf. Gode læringsmiljøer for børn. Hans Reitzels Forlag, 2010
- Pædagogfaglig ledelse. Hvordan man skal lede pædagogiske institutioner: Daniela Cecchin, i Tidsskriftet Vera, nr. 1., 2010
- Pædagogfaglig ledelse. Om ledelse af pædagogiske institutioner: Daniela Cecchin og Wennerberg J.M. BUPL 2008, Læs artiklen
- Om udvikling og screening af børns sprog. I tidsskriftet Logos, FUA: Daniela Cecchin, 2008. Læs artiklen
- Den medskabende fortælling: Daniela Cecchin i: Slip fortællingen løs. Kunst og kulturformidling til de 3-6 årige. Børnekulturens Netværk, Kulturministeriet, 2006. Læs artiklen
- Pædagogisk kontinuitet mellem børnehave, skole og fritidsinstitution: Daniela Cecchin i: Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole. UVM 2006. Læs artiklen
- Fra leg til pædagogiske læreplaner: Daniela Cecchin, i tidsskriftet Psykologisk set, Dansk Psykologisk Forlag, 2005
- Fra spor til sprog og udtryk: Daniela Cecchin. I tidsskriftet Skolestart nr. 7 Sprog og udtryksformer, 2004.
- Min vej til skolen: Daniela Cecchin, i tidsskriftet Nul til Fjorten. nr. 2 Dansk Pædagogisk Forum, 2003
- En “legende” fritidspædagogik i barne- og voksenperspektiv: Daniela Cecchin- i Børn kompetenceudvikling i SFO og fritidshjem. BUPL 2001
- Pædagogisk dokumentation i daginstitutioner. Om at kunne følge og efterlade spor: Daniela Cecchin- i Dansk Pædagogisk Tidsskrift, nr. 4. 2000. Læs artiklen
- Leg i barne- og voksenperspektiv: Daniela Cecchin – i I nærhed red. L. Reimer. I. Schousboe og P. Thorborg. Hans Reitzels Forlag 2000.
- Gensidig læring i pædagogisk dokumentation: Daniela Cecchin – i Liv og læring i pædagogiske kontekster, red D. Cecchin, BUPL, 1999
- Når pædagogik sætter sig spor og vandrer over landegrænserne: Daniela Cecchin – i tidsskriftet: Vera nr. 9, København 1999. Læs artiklen
- Om legens væsen og legens betydning: Daniela Cecchin, BUPL. 1999. Læs artiklen
- Den kompetente pædagog: Daniela Cecchin – i Pædagogens kompetencer, red. D. Cecchin og Else Sander BUPL, 1996
- Fra tilfælde til begivenhed: Daniela Cecchin, i tidsskriftet Psykologisk set, D.P.F., 1995
- Integration som pædagogisk praksis: Daniela Cecchin – i tidsskriftet Nul til Fjorten. Dansk Pædagogisk Forum, 1995
- Forudsætningerne for undervisningsdifferentiering grundlægges i børnehaven: Daniela Cecchin – i tidsskriftet Skolestart nr. 6, 1996
- Den “Integrerende Baggrund”. Et interventionsteoretisk forslag: Daniela Cecchin – Udkast nr. 1, Dansk Psykologisk Forlag 1993
- Det legende barn – Om legens væsen og dens betydning for barnet. Daniela Cecchin. Speciale. KUA, 1992
In english
- “Pedagogical Perspectives on Play” in: Children’s Play and Development, Springer 2013
- Professional Pedagogical Leadership: Daniela Cecchin og Mikael Wennerberg Johannes, BUPL 2009. Presented at the EECERA Conference, Strasbourg, august BUPL 2009
- The new approach, called Professional Pedagogical Leadership, is characterized by connecting pedagogical developmental theory and leadership experience with classic leadership theory in one model.
- Professional Pedagogical Leadership takes into consideration that pedagogical institutions are complex social developmental institutions with the socio-political objective to take care of children’s socialization and education. Pedagogical institutions constitute at the same time working places for pedagogues cooperating in a professional pedagogical environment.
- These and other aspects describe the complexity characterizing pedagogical institutions. How must approaches to leadership of pedagogical institutions account of this substantial pedagogical core?
- The contemporary political philosophy on how to lead and manage modern public institutions rests on the assumption, that leadership is a profession in itself thatcan be performed adequately regarding the professional context. From empirical studies BUPL knows, that pedagogical educated leaders combine their pedagogical knowledge with their managing competences when performing leadership.
- Thereby the four classic aspects of management (economy and administration, strategy, profession and personnel) are transformed into a pertinent approach incorporating pedagogical elements suitable for pedagogical institutions.
- Professional pedagogical leadership seriously challenges the fact that any leader with unquestionable managerial skills and abilities are able to lead a pedagogical institution.
- From a pedagogical point of view. Poster presentation at the EECERA Conference in Rekjavik, Islang 2008
- Children and pedagogues in cooperative interaction: Daniela Cecchin – Paper presented at the EECERA (European Early Child Education Research Association) conference in Prague, September 2007
- From Children’s Significant “traces” to the National Pedagogical Aims. Suggesting a way to improve adult awareness of children’s perspectives in Early Childhood Institutions. A methodological approach: Daniela Cecchin – Paper presented at the EECERA (European Early Child Education Research Association) conference in Malta, September 2004
In italiano
- Sull’essenza e il significato del gioco: Daniela Cecchin. Il Ponte. Istituto Italiano di Cultura. Copenaghen, 2003
- Tracce di sfondo in Danimarca: Daniela Cecchin.
Skriv et svar