Legeevnen skal udvikles

Børn er fra fødslen udrustet med de nødvendige psykologiske forudsætninger for at kunne lege. Men børns legeevne er ikke givet på forhånd, det er en kapacitet, der skal udvikles og som indebærer at børn skal kunne:

  • lade som-om
  • give og forstå legesignaler
  • give sig hen til legen og til fantasien

Legeevnen handler om at kunne lade-som-om og kunne give sig hen til legens univers og til fantasiens muligheder. Børn skal derfor være i stand til at afkode og forstå legesignaler, der afgrænser legens domæne og markerer legehandlinger som som-om-handlinger indenfor en fiktiv handlingskontekst, til forskel fra handlinger i virkeligheden uden for legen.

At være en interessant legekammerat indebærer, at barnet er i stand til på relevant vis at deltage i legens opbygning og bidrage med nye ideer og konstruktive forslag til legens handlingsforløb.  Det forudsætter, at barnet kan overskue og håndtere legen i sin helhed og kompleksitet såvel konkret, organisatorisk som følelsesmæssigt, indholdsmæssigt og tematisk.

At lege sammen kræver en vis beherskelse af funktioner som koordinering, dialog og samarbejde, konstruktiv konflikthåndtering, og en vis grad af tematisk viden, konkrete færdigheder og abstrakt tænkning. Derfor har børn som udgangspunkt forskellige betingelser for at lege og for at få legens læringsgevinster med i købet. Basale forudsætninger for at kunne samarbejde er evnen til gensidighed og koordination.

Udvikling af børns legeevne i den sociale leg

  • 1-2 år: Børns sociale interaktion er kendetegnet ved samtidighed og lighed i børns handlinger. (At lege sammen betyder, at gøre det samme på samme tid)
  • 2-3 år: Børn udvikler evnen til gensidighed. (De kan skiftes til at udføre den samme handling)
  • 3- 4 år: Børn udvikler evnen til komplementaritet som betyder, at de kan udføre forskellige modsatrettede handlinger, der til sammen udgør en helhed. Og evnen til koordination, hvor børnene kan samstemme forskellige handlinger og ideer. (De kan digte historier sammen og være forskellige figurer i legen).
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: