Fantasilegen og pædagogiske læreplaner

Ny artikel: Med legen som inspiration. Fra børnenes spor til pædagogiske læreplaner

Pædagogiske læreplaner har sat  læring på dagsorden i relation til legen på næsten paradoksale måder.  Noget forenklet kan man sige, at læring på den ene side italesættes som en forhindring og begrænsning i forhold til legen, mens legen på den anden side risikerer at miste sin selvstændige værdi og betydning, idet den bliver set i funktion af læring. Der er skabt en pædagogisk diskurs, hvor der er en slags modstillingen mellem leg og læring, som i store træk kan beskrives i form af to varianter:

  1. Den ene drejer sig om, at fordi legen opfattes som den mest oplagte og stærke kilde til læring og udvikling, så skal børn helst lege i fred og ro, fri for de voksnes indblandinger, læringskrav og læreplaner
  2. Den anden handler om at bruge legens vidunderlige kvaliteter til at fremme mere, bedre og hurtigere læring hos børn.

Læring i daginstitutioner har tidligere været implicit i udvikling og opdragelse og begreberne udvikling og (ind)læring har gået hånd i hånd, som et selvfølgeligt og forholdsvis uproblematisk begrebspar. Børn er udviklingsmæssigt set orienteret mod læring i deres relation til omverdenen og til hinanden.

Nogle gange er læring et mål for barnet, som for eksempel når barnet prøver at holde balancen på en cykel og bare vil lære at træde rundt på pedalerne uden at vælte,  eller når det gerne vil lære at binde rigtige sløjfer og prøver igen og igen, indtil det lykkes.

Andre gange er læringen en sidegevinst ved noget, som barnet gør uden at have læring som mål. Det gælder for eksempel i legen. Legen fortjener en særlig opmærksomhed i relation til det pædagogiske arbejde med læring  og de pædagogiske læreplaner.

En ny artikel ser nærmere på børns social fantasilegen og på hvad pædagoger kan lære af legen om læringen og om pædagogiske læringskontekster.

Artiklen er udgivet i  i antologien: Gode læringsmiljøer for børn

Grethe Kragh-Müller mf., Hans Reitzels Forlag, 2010

Læs indhold og forord

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: