Social individualitet og individuel socialitet

Pædagogprofessionens mission og pædagogers vision for børn må være opdragelse til samfundsmæssigheden ved at skabe rammer for  udvikling af:

  • evnen til en reflekteret social individualitet og individuel socialitet
  • utraditionel dannelse, der handler om en ny relation og forbindelse mellem individ og fællesskab i samfundet
  • som er både (individs) livsbekræftende og (samfunds) socialitetsbekræftende.

Social individualitet og individuel socialitet er to sider af samme sag. Som et gammelt afrikansk ordsprog der stammer fra Malawi folkene siger : “I am because we are”.

Den pædagogiske opgave handler grundlæggende set om at skabe social-institutionel integration med anerkendelse og koordination af forskelligheder og meningsfulde forbindelser mellem den enkelte og det fælles. Pædagogers opgave og konkrete bidrag er at organisere betydningsfulde kontekster med meningsfuldt indhold for børns personlige, sociale og kulturelle liv, og deres trivsel, udvikling og læring.

Pædagoger understøtter børn i at:

  • give udtryk for egne følelser, behov og interesser og lytte til andres
  • tro på sig selv og turde nye udfordringer
  • opbygge selvværd og selvtillid
  • forfølge egne motiver
  • øve indflydelse på konkrete forhold i deres liv
  • udvikle venskaber
  • deltage i betydningsfulde fællesskaber
  • samordne interesser og samarbejde
  • anerkende og værdsætte forskelligheder
  • respektere andres synspunkter og ideer
  • håndtere uenigheder og konflikter
  • udvikle fantasien og legeevnen
  • udforske omgivelserne og fordybe sig
  • tænke, handle og udtrykke sig kreativt
  • forstå og anvende symboler
  • bruge hele kroppen og alle sanserne
  • kende til kulturelle normer og værdier
  • lære at sige til og fra over for andre
  • orientere sig i omverdenen i tid og rum
  • opøve konkrete dagligdags færdigheder
  • opleve, udforske og respektere naturen
  • skabe kultur sammen med andre børn og voksne
  • være menneske blandt andre mennesker.
Reklamer

2 kommentarer

  1. Kære Daniela
    Først tak for en spændende blog – jeg er sikker på at vi alle kan få stor glæde af den.
    Jeg bliver vældig optaget af dine begreber om social individualitet og individuel socialitet.. At få udfoldet dem nærmere kunne være interessant.. Måske du har skrevet om disse begrebessæt ordpar et sted?
    Mange hilsner
    Vicki

    • Kære Vicky, tak for din kommentar. Jeg er for tiden meget optaget af dannelsesbegrebet i relation til pædagogiske institutioners rolle – og pædagogers opgave i et samfundsperspektiv. Som jeg har skrevet i det andet indlæg i bloggen (Et bud på dannelse) er jeg meget inspireret af Lars-Henrik Schmidt og hans lange begrebspar, der forbinder det individuelle med det fælles. Social individualitet og individuel socialitet er udløbere heraf og jeg tror de vil kunne hjælpe til art redefinere dannelse inden for et nyt moderne – postmoderne perspektiv. Men nej, jeg har ikke udfoldet begreberne yderligere endnu…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: