En pædagogik der sætter sig spor i verden

Den “Integrerende Baggrund” er er udviklet i den Norditalienske region Emilia Romagna. det er den region, der strækker sig fra Po sletten til Appeninerbjergene og hvis frodige landskab breder sig ud til Adriaterhavets turistbelagte kyster. Fødeegn for blandt andre filmskaberen Federico Fellini og den store teatermand Dario Fo og en region, som har en bemærkelsesværdig og betydelig social, politisk og kulturel historie og tradition. Bologna er regionens hovedstad, en gamle pulserende storby med et meget gammelt universitet, og hvor provinsbyen Cesena der er stolt af et af verdens ældste biblioteker med verdens største samling af middelalderskrifter.

I begyndelsen af firserne var institutionerne i byen Reggio i  Emilia et eftertragtet rejsemål for danske pædagoger, ledere og studerende. Fra midt i halvfemserne er det byer og institutioner i Romagnadelen af regionen, som har vundet pædagogisk interesse.

Pædagogikken i regionen har siden firserne vandret ud over landegrænserne helt til Nordeuropa, USA, Australien og New Zealand og er blevet studeret og anerkendt hos fremtrædende børneforskere som Gunilla Dahlberg, Peter Mors, W. Corsaro, J. Bruner. Danmark har været blandt de lande, der flittigt har ladet sig inspirere af denne region. Barperspektivet i pædagogikken er et fælles træk i hele regionen, der bunder i den samme historie og tradition.  Her er en udstrakt anerkendelse af barnet som subjekt med rettigheder, herunder retten til opdragelse i meningsfulde institutionelle miljøer. Det er barneperspektivet og barnets udviklingsmæssige behov og interesser frem for forældrenes behov for pasning, der primært begrunder daginstitutionernes berettigelse.

Det er:

  • opfattelsen af barnet, som et ligeværdigt medmenneske, der gør det i stand til at være aktiv deltager og medskaber af det sociale liv og af kulturen
  • respekten for – og interessen i at fremhæve det barnespecifikke i sin mangfoldighed og diversitet af sprog og udtryk, erkendelses – og handlemåder
  • anerkendelsen af hele barnet i sin potentialitet kropsligt, perceptuelt og kognitivt-emotionelt, som optager den pædagogiske forskning og praksis i regionen.

Fælles er også ønsket om pædagogisk ikke alene at ville noget “for” børn, men at ville skabe noget sammen “med” børn. Men samtidig er det også vigtigt at fremhæve de mere specifikke teoretiske og metodologiske forskelle, som kendetegner de pædagogiske tilgang i institutionerne i henholdsvis Reggio Emilia og i Bologna, Cesena og Cesenatico.     Pædagogikken i den “Integrerende Baggrund” er  altså  ikke det samme som Reggio Emilia-pædagogikken.

Hent artiklen – Når pædagogik sætter sig spor og vandrer ud over landegrænser

Du kan læse erfaringer fra en aktionslærings projekt i Hillerød kommune i rapporten: Integrerende baggrunde

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: